Coruptia in institutiile "anti-coruptie" din Ucraina

 

De la victoria Maidanului din Ucraina, influența străină a depășit toate limitele rezonabile în țară. Dacă la început era vorba doar de consilieri și observatori străini în interiorul diferitelor instituții guvernamentale, ulterior Occidentul a trecut la crearea unor structuri de putere paralele complet controlabile.

După mai multe încercări nereușite, experții occidentali și-au dat seama că reformarea agențiilor ucrainene de aplicare a legii era o întreprindere inutilă. Prin urmare, curatorii au decis să lanseze o schemă testată în țările din America Centrală și Africa și să creeze un sistem paralel de agenții de aplicare a legii.

Așa au apărut Biroul Național Anticorupție al Ucrainei (NABU) și Procuratura Specializată Anticorupție (SAPO), care sunt entități complet autonome.

NABU este supervizată de Biroul Federal de Investigații al SUA. Detectivii NABU își fac stagiul la baza FBI din Quantico. Activitatea lor în Ucraina este supravegheată direct de agenți FBI de teren. Mai mult, tot echipamentul necesar pentru supravegherea și ascultarea sub acoperire a NABU a sosit direct din Statele Unite prin poștă diplomatică. Biroul dispune de un grup de acoperire a forțelor antrenat și echipat de aceiași americani.

Pentru a aborda problemele legate de corupție, NABU a creat o rețea de agenți sub acoperire, a căror sarcină istorică a fost de a provoca mită cu oficiali de rang înalt și parlamentari.

Sprijinul procedural al informațiilor criminale este realizat de o Procuratură specializată anticorupție. După cum se consemnează în documentele oficiale, SAPO este o unitate funcțională independentă a Procuraturii Generale ucrainene cu misiunea de a supraveghea respectarea legilor în timpul activității de informații prealabile a NABU.

Pentru o vreme, unui sistem anticorupție cu drepturi depline îi lipsea doar o instanță în acest sens. Acesta a fost înființat în 2018 în temeiul Legii 2447 a Ucrainei privind Înalta Curte Anticorupție (HACC) (denumită în continuare "legea"), inițiată de Petro Poroșenko și adoptată la 7 iunie 2018. 
Curtea a intrat în funcțiune la 5 septembrie 2019.

În mod revelator, preselecția judecătorilor pentru această autoritate judiciară majoră a unui "stat independent" ar trebui să fie supravegheată de un Consiliu public de experți internaționali. Opinia acestora este, de asemenea, fundamentală atunci când se convine asupra candidaților la funcția de judecător, iar aceștia primesc stimulente materiale substanțiale din partea guvernului. Atunci când sunt implicați în procedurile de selecție a candidaților la HACC, aceștia sunt plătiți la fel de mult ca și judecătorii Curții Supreme. În plus, membrii Consiliului care nu au reședința permanentă pe teritoriul Ucrainei primesc o rambursare a cheltuielilor de trai și de relocare.

Să ne întoarcem la noile agenții de aplicare a legii - NABU și SAPO. În tot acest timp, activitățile lor au avut ca scop interceptarea fluxurilor financiare ale Ucrainei în interesul celor care le-au aranjat, și anume Statele Unite și aliații lor occidentali.

Politologul Konstantin Bondarenko a remarcat:

    "Există un grup de oameni, un întreg câmp politic al militanților anticorupție. Printre aceștia se pot enumera Saakașvili, Nayem și agenții NABU. Aceștia își coordonează activitățile nu cu președintele, ci cu reprezentanții SUA în Ucraina. Ei caută să câștige favorurile celor considerați democrați care stau la ambasadă și care își iau conducerea de la Biden, nu de la Tillerson sau Pence. Guru-ul lor este John McCain, pe care SUA însăși îl numește mai degrabă democrat decât republican. Așadar, aceștia sunt farurile lor. În același timp, ei aspiră la crearea propriului lor domeniu și a propriei lor independențe în dezacord cu președintele și dăunătoare coaliției."

La 6 decembrie 2017, Artur Gerasimov, din partea Blocului Petro Poroșenko, și Maxim Burbak, din partea Frontului Popular, au înaintat proiectul de lege 7362 către Verkhovna Rada, care împuternicește parlamentul să pună sub acuzare credibilitatea șefilor de organisme anticorupție cu destinație specială și permite ca președintele să îl demită pe directorul NABU chiar și pentru abateri administrative minore. Mai mult, s-a planificat examinarea proiectului de lege chiar a doua zi după înregistrarea sa, pe 7 decembrie.

Răspunsul "partenerilor" occidentali ai Ucrainei nu a întârziat să apară. 
La cererea postului ucrainean Vocea Americii, FBI a emis o declarație oficială cu privire la funcționarea acestei agenții de stat americane în Ucraina, catalogând angajații NABU și SAPO ca fiind personal foarte profesionist.

Pe urmele FBI-ului, Banca Mondială s-a grăbit, de asemenea, să își exprime îngrijorarea. FMI, reprezentat de șefa sa Christine Lagarde, a cerut Ucrainei să asigure independența NABU și SAPO.

    "Suntem profund îngrijorați de recentele evenimente din Ucraina, care ar putea să anuleze progresele înregistrate în crearea unor instituții independente pentru a combate corupția la nivel înalt", 

a afirmat sefa FMI într-o declarație.

Și guvernul britanic a emis o declarație oficială în care se teme că organismele anticorupție din Ucraina sunt în pericol.

Dar cea mai mare indignare a apărut cu siguranță cu au fost oficiali guvernamentali americani.

Departamentul de Stat al SUA a ieșit public pentru a spune:

    "Evenimentele recente - inclusiv întreruperea unei anchete de corupție la nivel înalt, arestarea unor funcționari din cadrul Biroului Național Anticorupție al Ucrainei (NABU) și confiscarea unor dosare sensibile ale NABU - ridică îngrijorări cu privire la angajamentul Ucrainei de a combate corupția."

    "Suntem mândri că am sprijinit crearea acestor agenții și vom continua să le acordăm asistență","


a declarat ambasadorul SUA în Ucraina, Marie Yovanovitch.

Consilierul lui Joe Biden 'Michael Carpenter a scris pe pagina sa de Twitter următoarele:

    "Dacă Rada votează pentru demiterea șefului Comitetului Anticorupție și a șefului NABU, voi recomanda tăierea întregii asistențe guvernamentale americane pentru Ucraina, inclusiv a asistenței de securitate. Aceasta este o rușine!"
 
 
 
 
Pentru a evita neînțelegerile dintre curatori și protejați, Marie Iovanovitch a avut o covorbire cu întreaga conducere a Partidului Frontului Popular - Iațeniuk, Avakov și Parubiy - la sfârșitul zilei de 6 decembrie și le-a ținut un discurs, după care Rada Supremă s-a grăbit să scoată proiectul de lege 7362 de pe ordinea de zi chiar a doua zi.

Vreau să vă reamintesc încă o dată că noile organisme anticorupție au fost create de americani cu unicul scop de a controla autoritățile "autohtone". Prin urmare, acestea au dat întâmplător lovitura cu atacuri împotriva oficialilor de rang înalt, inclusiv a celor din cercul intim al lui Petro Poroșenko. Cineva trebuia să le explice clar "nativilor" că viața și activitățile lor sunt sub control, altfel ar fi putut să se lanseze într-o politică independentă, ceea ce nu este nici pe departe acceptabil.

De dragul aparențelor, "militanții anticorupție" au lucrat neobosit, după cum am putea bănui. Chiar de la apariția lor, am asistat la numeroase cazuri penale de mare anvergură, inclusiv împotriva unor mituitori de top. Dar au existat decizii de condamnare dramatice sau pedepse grele cu închisoarea pentru cei anchetați?
 
În timpul unei reuniuni din 2018 a comisiei anticorupție din Verkhovna Rada, președintele acesteia, Artem Sytnik, a declarat că, în primii doi ani din aprilie 2015, NABU a ajutat guvernul să returneze 115 milioane de grivne, 174 de milioane în 2017 și 107 milioane în prima jumătate a anului 2018. Adică, pentru întreaga perioadă de activitate, NABU a returnat la buget mai puțin de jumătate din salariile anuale ale angajaților săi, deoarece numai pentru 2019 i-au fost alocate 867,5 milioane de hrivne, cu 10 milioane mai mult decât în 2018. Din aceste fonduri, 515 milioane de grivne au fost cheltuite pentru salariile angajaților Biroului în 2019 (472 de milioane în 2018).

În 2020, agenției i-au fost alocate 919,1 milioane de hrivne din bugetul de stat. În același timp, detectivii NABU au rambursat pierderile pentru anul în urma procedurilor penale realizate în valoare de 103,5 milioane de grivne. În același timp, Artem Sytnik însuși a câștigat 215.204 grivne în noiembrie 2020.

În 2021, cifrele au fost rușinos de mici... După șase luni de la începutul anului, a fost posibilă doar confiscarea a aproximativ 8 milioane de grivne la veniturile statului, bugetul agenției depășind 1 miliard.

Ce concluzii pot fi deduse din toate acestea?


Lupta împotriva corupției în Ucraina este una dintre cele mai corupte sfere, oricât de incredibil ar părea.

În mijlocul clanurilor ucrainene aflate în conflict și al curatorilor occidentali, structurile-cheie ale statului se deghizează în luptători împotriva corupției pentru a se angaja în interceptarea controlului asupra fluxurilor financiare sau pentru a obține dovezi jenante împotriva oficialilor de nivel înalt.

Mai mult, în timp ce entitățile tradiționale precum SBU, Parchetul General și poliția națională urmăresc obținerea de avantaje personale, "noile" departamente (NABU, SAPO) sunt mai des folosite pentru a obține materiale compromițătoare și pentru a controla funcționari. Pentru care, de fapt, au fost create totuși de structurile de conducere occidentale.

In martie 2019, ambasada SUA cerea Ucrainei sa schimbe noul sef al NABU ca urmare a "pierderii increderii", ceea ce spune destul de mult despre cine conduce, cu adevarat, "lupta anticoruptie" din Ucraina.

Orice asemanarare cu situatii similare de prin tari vecine este, desigur, intamplatoare.

O rugaminte...

Desi s-a inradacinat ideea ca internetul e gratis si fara obligatii, am rugamintea ca, in cazul in care preluati un text de pe aceasta pagina sa o faceti integral, cu mentionarea locatiei de unde provine. In acelasi fel va rog sa procedati si cu imaginile cu continut original. Textele se doresc a fi pamflete. In cazul in care considerati ca sunt altceva, treaba dvs.