Problema turbinelor Siemens

Vitaly Markelov, vicepreședinte al Comitetului de conducere, PJSC Gazprom 

iulie 29, 2022 de PJSC GAZPROM INFORMATION MANAGEMENT

Din motive tehnice, stația de comprimare Portovaya este în prezent capabilă să livreze nu mai mult de 33 de milioane de metri cubi de gaz pe zi în conducta Nord Stream. 
Doar una dintre cele șase unități principale de compresoare de gaz și o unitate de rezervă de aceeași capacitate sunt operaționale.
Această situație se datorează în mare parte motoarelor Siemens, fiecare cu o putere de 52 MW. 
Acestea reprezintă echipamentul cheie al unităților de comprimare a gazelor de la stația de comprimare Portovaya.
După cum s-a menționat deja, intervalul de revizie pentru motoarele Siemens este de 25.000 de ore. După această perioadă, este necesară o revizie obligatorie la uzină. Acest lucru este menționat în mod explicit în programul de întreținere a turbinelor cu gaz Trent 60 pentru stația de comprimare Portovaya.
S-a putut observa că ne pregătim întotdeauna pentru reparațiile la motor cu mult timp înainte. Există programe de reparații. Există un fond de motoare de înlocuire care sunt revizuite în avans. 
Există un contract și acesta trebuie respectat.
În decembrie anul trecut, un motor Siemens cu numărul 073 a fost dus la uzina din Canada pentru revizie. 
Ne așteptam să o primim înapoi încă din luna mai. Dar până acum acest motor nu s-a întors în Rusia. 
Din cauza sancțiunilor antirusești și fără acordul Gazprom, a fost trimis din Canada nu în Rusia, ci în Germania.
În această privință, trebuie să subliniem că transportul motorului cu turbină cu gaz din Canada în Germania nu respectă termenii contractului.
 Dacă livrarea ar fi fost efectuată direct din Canada către Rusia, așa cum se intenționa inițial, nu ar fi trebuit să evaluăm impactul sancțiunilor UE și să luăm în considerare posibilele riscuri asociate cu blocarea și sechestrarea motorului în UE. 
Deoarece furnizorul în cadrul contractului este societatea britanică Industrial Turbine Company Limited, i se aplică cerințele legislației britanice și trebuie să evaluăm restricțiile impuse de Regatul Unit în materie de sancțiuni.

În plus, atrag încă o dată atenția asupra faptului că autorizația acordată de autoritățile canadiene nu ia în considerare termenii contractului existent și este emisă către Siemens Energy Canada Limited, cu care nu avem nicio relație contractuală. 

Riscul de a încălca condiția din permisul canadian de a livra motorul în Germania și nu în Rusia este o preocupare suplimentară.
 În cazul în care punctul final de livrare este Rusia, credem că autoritățile canadiene ar putea considera acest lucru ca fiind o încălcare sau o eludare a condiției lor și ar putea revoca permisul pe această bază. Acest lucru ar face imposibilă repararea altor motoare în Canada.

Mai departe, în absența unor clarificări oficiale din partea Comisiei Europene cu privire la aplicarea sancțiunilor, nu este clar dacă repararea și transportul acestor motoare cu turbină cu gaz nu vor face obiectul restricțiilor la export din cauza sancțiunilor, în special a dispozițiilor Regulamentului UE 833/2014 (cu modificările și completările ulterioare), care prevede că "furnizarea, transferul, vânzarea și exportul, direct sau indirect, de motoare cu turbină cu gaz, tehnologie și alte bunuri specificate în listele de sancțiuni către sau pentru utilizare în Rusia sunt interzise". 

În consecință, pentru a evita riscurile descrise, sunt necesare clarificări și aprobări oficiale din partea autorităților UE și britanice pentru a permite revizia și întreținerea tuturor motoarelor utilizate la Portovaya CS. 

Ieri am primit materiale de la Oficiul Federal German pentru Economie și Controlul Exporturilor. 
Beneficiarul motorului se numește Gazprom transgaz St Petersburg, dar ca filială a PJSC Gazprom Neft. 
Aceasta este o greșeală evidentă: Gazprom Transgaz Sankt Petersburg este o filială a Gazprom, şi nu invers!.
Documentele furnizate de autoritățile germane nu abordează în niciun fel problema dacă Siemens Energy poate repara și întreține alte motoare pentru Portovaya CS în contextul sancțiunilor UE și britanice în vigoare.

Cu toate acestea, revizia acestor motoare, precum și eliminarea problemelor tehnice identificate, sunt esențiale pentru a readuce CS Portovaya la o funcționare normală.

Începând cu luna aprilie, un alt motor, cu numărul 072, este gata să fie livrat la uzina Siemens din Canada. 

În plus, în lunile iunie și iulie, motoarele cu numerele 074 și 121 au atins durata de viață de 25.000 de ore de revizie. Pentru ei, Rostechnadzor ne-a emis un avertisment de interzicere a funcționării atunci când timpul de funcționare ajunge la sfârșitul perioadei de reparații. În consecință, și acestea trebuie să treacă printr-o revizie în fabrică. 
Momentul în care se efectuează revizia motorului este esențial pentru Portovaya CS și pentru conducta Nord Stream. Și este deosebit de important pentru aprovizionarea cu gaze în perioada toamnă-iarnă care urmează.

Cu alte cuvinte, până în prezent, nu există un set complet de documente care să autorizeze transportul și repararea motoarelor.

Al doilea set de probleme este reprezentat de motoarele defecte cu numerele 075, 076 și 120. Întreținerea acestora se va face direct cu participarea specialiștilor Siemens. 
Pentru aceste motoare, în lunile mai și iunie s-au înregistrat 11 defecțiuni de urgență. În prezent, acestea se află într-o stare de oprire forțată.
Ridicarea restricțiilor de funcționare, inclusiv a celor impuse de Rostechnadzor, este permisă numai în cazul în care producătorul, adică Siemens, va elimina deficiențele pentru a restabili funcționarea sigură și fiabilă a motoarelor Portovaya CS în conformitate cu toate cerințele aplicabile ale legislației ruse.

Ne-am adresat în repetate rânduri reprezentanței din Rusia a Siemens. Am trimis 10 scrisori. Siemens nu a remediat mai mult de un sfert din problemele detectate.
 În ceea ce privește restul, din păcate, nu am primit nicio propunere constructivă și suficientă privind restabilirea siguranței și fiabilității acestor motoare în conformitate cu toate cerințele legale aplicabile din Federația Rusă.

Vă rugăm să rețineți că Siemens nu are nicio restricție privind accesul la Portovaya CS și dispune de toate capacitățile necesare pentru a efectua lucrări de service. 
Așteptăm cu nerăbdare sosirea specialiștilor lor la stația de comprimare. 

Apropo, o parte din corespondența noastră cu partenerii noștri va fi publicată în curând.

O rugaminte...

Desi s-a inradacinat ideea ca internetul e gratis si fara obligatii, am rugamintea ca, in cazul in care preluati un text de pe aceasta pagina sa o faceti integral, cu mentionarea locatiei de unde provine. In acelasi fel va rog sa procedati si cu imaginile cu continut original. Textele se doresc a fi pamflete. In cazul in care considerati ca sunt altceva, treaba dvs.