Despre constructii si zugravi

TRANSFAGARASAN.
Unul dintre cele mai frumoase drumuri alpine din Europa, pe locul doi ca altitudine in Romania. Are in traseu cel mai lung tunel auto din Romania. Spectaculos. Realizat intr-un timp record cu eforturi deosebite din partea militarilor din arma Geniu. 1970-1974.

Printre cele mai mari amenajari hidroenergetice din Europa si cele mai mare aflate pe Dunare, cele doua hidrocentrale reprezinta constructii complexe cu ecluzari multiple. 1964-1970.






Un complex de lacuri de acumulare si centrale hidro, cu tur si retur, care permit inmagazinarea de energie si recuperarea ei.
Realizate si ele intr-un timp record, intre 1966-1972.





Realizat si el intr-un termen extrem de scurt raportat la realizari similare din lume, intre 1972 si 1979 (primul tronson). Au fost folosite exclusiv echipamente "Made in Romania".



O lucrare enorma, amenajare hidroenergetica si irigatii, stavilar pentru prevenirea inundatiilor in Valea Argesului. Realizat intre 1960-1965.

Construit cu eforturi mari, inclusiv detinutii politici participand la lucrari (munca fortata). 1950-1960.





Constructia a inceput in anul 1949 si a fost inaugurat in 1984, dupa mai multe intreruperi in executare si schimbari de planuri. Initial a fost demarat la indicatiile lui Stalin, ca instrument strategic de modificare a frontierei cu fosta URSS, apoi ca modalitate de pedepsire a "dusmanilor poporului" dupa care a devenit obiectiv industrial in executie civila si militara.




Pot continua cu aceasta lista; majoritatea lor le-am vazut cu proprii ochi si am fost impresionat de volumul de munca, de efortul depus pentru realizarea lor, de sacrificii si suferinta care sunt incorporate. 
Cu toate acestea, am apreciat si apreciez faptul ca ele inca sunt functionale, ca isi fac treaba pentru care au fost proiectate. 

O parte din ceea ce noi, ca popor am facut a fost transformat in praf si pulbere de catre noii ciocoi cu radacini peste granite. Si asta ma intristeaza!

Niciun fel de critica nu ma face sa imi fie rusine de cei care au stabilit ca trebuie facute si niciun fel de ridicare a lor in slavi nu ma face sa ignor sau sa minimizez efortul si chinurile celor care au muncit acolo sau au fost stramutati ori deportati pentru ca aceste "obiective" -cum le definea presa vremii - sa fie realizate intocmai si la termen. 
Da, au murit oameni la aceste lucrari. 
Da, au fost si entuziasti care au muncit cu mandrie! 
Da, au fost si stramutati din zonele inundabile!

Ele fac parte din zestrea noastra lasata de o generatie care a trecut prin calvar si nu avem de ce sa ne rusinam ca ele s-au facut uneori cu biciul in spate! Istoria curge mereu la vale si nu poate fi negata decat cu pretul unei schizofrenii nationale! Ea trebuie asumata, trebuie relevata in fapte, trebuie inteleasa pentru ca numai asa evitam repetarea! 

Dar, chiar si greselile pot lasa in urma o mostenire folositoare asa ca, ori de cate ori aprindeti un bec, ganditi-va ca pentru lumina lui s-a murit, s-a suferit dar si ca cei care au facut asta posibil au fost tot ai nostri!

La fel, cand dati cu cartonul la barierele de la metroul din Bucuresti, ganditi-va ca bucuria celor care la finalul lucrarilor au putut strabate Bucurestiul "pe dedesubt" a fost autentica.

Incetati sa judecati lumea din jur prin prisma meschinariilor politice de moment pentru ca, peste timp, va ramane ce s-a facut si nu ce s-a propus.

Care este legatura cu zugravii? Simplu, daca va amintiti, Nicu Ceausescu isi exprima indoiala ca cei care vor veni nu vor reusi nici macar sa zugraveasca ce a facut ta-su! 

Si nu a gresit prea mult, mare parte din "realizarilii" lui Ceausescu au fost vandute la fier vechi de catre securistii care au luat apoi puterea iar oamenii care ar fi putut sa puna mana pe topoare s-au facut ca ploua si s-au bucurat la trei margele si cateva salarii compensatorii cu care si-au luat frigidere si televizoare.

Acum, daca indraznesti sa vorbeste despre ele risti sa fii catalogat "comunisti", de parca numai Coca Cola si Kinder pot fi trecute la capitolul "realizari"!

Asta spune mult despre tampenia in care ne scaldam atunci si acum.









O rugaminte...

Desi s-a inradacinat ideea ca internetul e gratis si fara obligatii, am rugamintea ca, in cazul in care preluati un text de pe aceasta pagina sa o faceti integral, cu mentionarea locatiei de unde provine. In acelasi fel va rog sa procedati si cu imaginile cu continut original. Textele se doresc a fi pamflete. In cazul in care considerati ca sunt altceva, treaba dvs.