CSAT. Cine este el si cu ce se mananca?

In "lumina" scandalului cu CSAT si rectificarea bugetara, am zis ca e cazul sa imi reimprospatez nitel cunostintele "de specialitate cu privire la CSAT, atat cu privire la competente cat si la atributii.

Consiliul Suprem pentru Apararea Tarii este un organism colectiv ce apartine de Administratia Publica Centrala.

Art.119 din Constitutie  prevede ca:

Consiliul Suprem de Apărare a Ţării organizează şi coordonează unitar activităţile care privesc apărarea ţării şi securitatea naţională, participarea la menţinerea securităţii internaţionale şi la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară, precum şi la acţiuni de menţinere sau de restabilire a păcii.

In esenta, CSAT este o institutie colectiva care atributii decizionale cu privire la activitatile organelor "de forta" ale statului: armata si servicii secrete.

Constitutia nu detaliaza cu privire la CSAT, organizarea si functionarea fiind reglementate prin lege organiza, respectiv Legea nr.415/2002. Potrivit acesteia, membrii CSAT sunt:

Presedintele Romaniei, Primul ministru, ministrul apărării naţionale, ministrul de interne, ministrul afacerilor externe, ministrul justiţiei, ministrul industriei şi resurselor, ministrul finanţelor publice, directorul Serviciului Român de Informaţii, directorul Serviciului de Informaţii Externe, şeful Statului Major General şi consilierul prezidential pentru securitate naţională.

Potrivit Legii 415/2002, art.4, CSAT are atributii de:
 a. analiza si propunere pentru strategii de securitate si aparare, mobilizare si actiuni militare si declararea starii de razboi samd.
 b. avizeaza actele normative ale Guvernului referitoare la activitatea institutiilor cu atributii in sistemul de securitate nationala; propunerile de buget ale instituţiilor cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale; 
 c. aproba o sumedenie de acte de reglementare a caror enumerare nu o reiau aici.

Ce este de retinut, este ca CSAT nu are in ceea ce priveste chestiunea bugetelor decat rol de AVIZARE. Adica este chemat sa isi dea cu parerea iar de aceasta parere, Guvernul si Parlamentul pot sau nu sa tina cont.

Pe de alta parte, Hotararile CSAT se adopta "prin consens", formula complet inovatoare din punct de vedere al tehnicii legislative, care prefera termeni precum "majoritate", "majoritate calificata" sau "unanimitate".

Ceea ce face dl. Iohannis prin "suspendarea" CSAT ca sa nu emita un aviz pe marginea propunerilor de rectificare bugetara este o alta inovatie din sirul celor pe care istoria le va califica, cel mai probabil, ca fiind golanisme. Astfel de impedimente pot fi corectate lesne prin adoptarea unui act normativ pentru modificare legii de organizare (fiind lege organiza, se poate modifica doar prin alta lege), aceasta fiind modalitatea leeganta. Modalitatea simetrica, golaneasca, ar fi convocarea CSAT de catre o treime dintre membri intr-o zi in care Presedintele este intr-o vilegiatura... Primul ministru preia, conform legii, atributile de conducere a CSAT, putand astfel face un pic de ordine in CSAT, aceasta institutie ce eludeaza caracterul democratic al institutiilor statului...

O rugaminte...

Desi s-a inradacinat ideea ca internetul e gratis si fara obligatii, am rugamintea ca, in cazul in care preluati un text de pe aceasta pagina sa o faceti integral, cu mentionarea locatiei de unde provine. In acelasi fel va rog sa procedati si cu imaginile cu continut original. Textele se doresc a fi pamflete. In cazul in care considerati ca sunt altceva, treaba dvs.